Mindentudás Egyeteme
Jöjjön el!

English | Deutsch | Français | Русский



Mindentudás Egyeteme
ELŐADÁSOK

MAGAZIN

NAPTÁR

KLUBNAPTÁR

TESZTEK

E-LEARNING

KÖZBESZERZÉS

INFO


Hírlevél
Az Ön e-mail címe:
[origo] hírek


Ősi kontinensek nyomára akadtak a Vénuszon


Drámai felvételek: eltűnt az Aral-tó nagyobbik fele


Megelőzhető a rák, késleltethető az öregedés - fölfedezték a hibás DNS-ű sejtek jelzéseit


Konferenciák, találkozók


ITA-AITES World Tunnel Congress

XXIII International Congress of History of Science and Technology


Pályázati határidők




Karádi István

Infarktus és koleszterin



<< 9/15. oldal >>

VII. Hogyan tudjuk a vér koleszterintartalmát csökkenteni, és a csökkenés után kisebb lesz-e az érelmeszesedés esélye?

A koleszterin a szervezetben két forrásból keletkezik. Egyrészt kívülről jut be a szervezetbe, elsősorban az állati eredetű táplálékok útján. Másrészt a szervezet saját szintézise által, a minden sejtben található kis koleszteringyár termékeként. Mindebből rögtön következik az a gondolat, hogy a koleszterin szintjét kétféleképpen lehetséges csökkenteni: egyfelől a táplálék koleszterin tartalmának csökkentése, másfelől a belső szintézis csökkentése útján. A táplálék koleszterin- és állati eredetű zsír-tartalmának jelentőségét igazolták azok a vizsgálatok, amelyek a japánok életmódváltozását tanulmányozták. A hasonlóan stresszes életmódot folytató japánok között jóval kevesebb az infarktus előfordulása, mint az amerikaiakban. Ezt részben a halételekben és zöldségekben dús táplálkozásnak tulajdonították. Ezt a teóriát igazolta az is, hogy az Amerikába átköltözött és az ott divatos "western" táplálkozást folytató japánok között fokozatosan az amerikaiakéhoz hasonló arányban jelentkezett a szívinfarktus.

Magyarországon rendkívül magas a naponta bevitt koleszterin és neutrális zsír mennyisége, amely elsősorban a klasszikus, hagyományos, magyar étrendnek köszönhető. Ez az étrend tartalmaz belsőségeket, zsíros húsokat és soktojásos tésztaféléket.

A 80-as években beigazolódott, hogy a koleszterin tartós diétás csökkentése megállítja a plakk-képződést, és akár regressziót, plakkcsökkenést is előidézhet. Változatlanul vannak kételkedők, akik szerint a kívülről bevitt koleszterin csökkentése nem vezet az érelmeszesedés csökkenéséhez, mert a szervezet a belső, ún. endogén koleszterin termelésének fokozásával válaszol a külső koleszterin bevitelének mérséklésére. Ebben feltehetően nagy egyéni variációk vannak, és azt is tudni kell, hogy a táplálék koleszterintartalmának drasztikus csökkentésével átlagosan csak 8 %-kal csökkenthető a vér koleszterinszintje. Van, akikben ez az érték 15-20 % körüli, és van, akikben nem csökken a koleszterin a külső, bevitt koleszterin csökkentésére. Ez a jelenség a genetikai tényezők fontossága mellett szól. Mivel nincsenek megfelelően kidolgozott tesztek a koleszterindiéta eredményességével kapcsolatban, átlagos értékeket adunk meg a táplálék csökkentett koleszterintartalmára vonatkozóan. Ez átlagosan napi 300 mg koleszterin fogyasztását jelenti. A jelenlegi táplálkozási szokásainkkal napi 500-700 mg koleszterint fogyasztunk el.

A koleszterinszegény diéta legfontosabb összetevői közé a zöldségek tartoznak, amelyek nem tartalmaznak koleszterint.



17. ábra



18. ábra



19. ábra





20. ábra



21. ábra



22. ábra


A diéta fontos összetevője a durumbúzából készült tésztaféle pizza formájában, tojás hozzáadása nélkül, konyhatechnikailag élvezetes formában elkészítve. A mediterrán étrend oszlopa az olivaolaj, amely telítetlen zsírsavtartalmából kifolyólag több ponton hat az érelmeszesedés ellen. A borok közül elsősorban a vörösbor rendszeres és kismennyiségű fogyasztása jár előnyökkel. A vörösbor a vitaminokhoz hasonló antioxidáns hatással bír, továbbá egy érelmeszesedésben szerepet játszó baktériumféleség, a klamídia ellen is hat. A halban gazdag étrendet követő emberek a világon mindenütt hosszabb ideig élnek és mentesek a kardiovaszkuláris betegségtől.

Cél   Mennyiség   Fogyasztható és kerülendő ételek
A zsírbevitel, ill. a telített zsírok bevitelének csökkentése A zsírbevitel legyen kevesebb, mint a bevitt kalória 30 %-a Kerülendő: vaj, magas zsírtartalmú tej, zsíros sajt, tejszín, zsíros hús, feketekávé
Magas fehérje- és alacsony zsírtartalmú húsok fogyasztása a Javasolt: hal, csirke, pulyka, borjú, bárány
Összetett szénhidrátok és növényi rostok arányának növelése Naponta 35 g bevitele tanácsos Javasolt: mindenfajta zöldség, gyümölcs (friss vagy fagyasztott), magas rosttartalmú ételek
A koleszterinbevitel erőteljes csökkentése < 300 mg/nap a Engedélyezett: 2 tojás hetente vagy máj havonta 1-2 alkalommal
Egyszeresen vagy többszörösen telítetlen zsírsavak fogyasztása A kalóriabevitel kb. 10-15 %-a egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakból álljon. Javasolt: oliva- vagy egyéb növényi eredetű olajok fogyasztása

A koleszterinszegény diéta javasolt összetétele





1. oldal

2. oldal

3. oldal

4. oldal

5. oldal

6. oldal

7. oldal

8. oldal

9. oldal

10. oldal

11. oldal

12. oldal

13. oldal

14. oldal

15. oldal























Impresszum - Adatvédelem - Írjon a szerkesztőknek!